Ongeoorloofde transactie

Iemand heeft met mijn kaart betaald zonder mijn toestemming

Een ongeautoriseerde kaarttransactie is een stressvolle situatie, maar in veel gevallen kunt u snel geld terugvorderen en verdere fraude blokkeren. Hieronder leggen we stap voor stap uit wat je moet doen als je hebt gemerkt dat je kaart is gebruikt voor betalingen in onze winkel zonder jouw toestemming.

 

1. Hoe herken je een niet-toegestane betaling??

  • U hebt ontvangen SMS of notificatie van uw bank dat u hebt betaald voor een bestelling die u niet hebt geplaatst.

  • Op het afschrift zie je een transactie voor sellbest.frl of onze betalingsprovider, en u zich een dergelijke aankoop niet herinnert.

  • Het is naar u toegekomen bevestiging van bestelling per e-mail van onze winkel naar een ander afleveradres of naar een naam die u niet herkent.

 

2. Onmiddellijke actie

  1. De kaart annuleren bij de bank

    • Bel de hulplijn van de bank (het nummer staat op de achterkant van de kaart) of beperk de kaart in de mobiele app.

    • Vraag naar nieuw kaartnummer en vraag naar de chargeback (terugboeking).

  2. Een transactie als ongeautoriseerd melden

    • De bank moet de betaling inhouden of een klachtenprocedure starten in overeenstemming metartikel.46 van de Wet betaaldiensten (je hebt tot 13 maanden om een aanvraag in te dienen, maar hoe eerder hoe beter).

    • Als de betaling is gedaan met behulp van 3-D Secure of sterke PSD2-authenticatie, heb je nog steeds het recht om een klacht in te dienen als je de transactie niet hebt geautoriseerd.

  3. Neem contact met ons op om je bestelling te stoppen

    • Stuur een e-mail naar kontakt@sellbest.pl of bel ons op +48 456 455 010 (ma.-vr. 8:00-16:00).

    • Voer in kaartnummer (eerste 6 en laatste 4 cijfers), de datum en het bedrag van de transactie en, als je die hebt, het ordernummer uit de e-mailbevestiging.

    • Als het pakket niet is verzonden, blokkeren we het onmiddellijk.

    • Als de goederen al zijn verzonden - zullen we de zaak melden aan het koeriersbedrijf om de levering te stoppen of de goederen terug te sturen naar het magazijn.

 

3. Hoe verificatie in onze winkel plaatsvindt?

  1. We controleren de betalingslogboeken - we controleren het IP-adres van waaruit de bestelling is geplaatst, wanneer de bestelling is geplaatst en welke betalingsgegevens zijn verstrekt.

  2. We schorten de uitvoering van de bestelling op in afwachting van verduidelijking.

  3. We werken met een bank en een betalingsoperator - de nodige documenten verstrekken om de terugboeking te versnellen.

  4. We bevestigen de teruggave van fondsen - wanneer de bank de klacht afsluit of wij deze op eigen initiatief accepteren, ontvang je een terugbetaling op je kaartrekening.

 

4. Uw rechten en consumentenbescherming

  • Bescherming tegen ongeautoriseerde transactiesals u niet schuldig bent aan opzettelijk wangedrag of grove nalatigheid, is uw aansprakelijkheid voor transacties die zonder uw toestemming zijn verricht, beperkt tot het equivalent van EUR 50 (ca.215 PLN).

  • Chargebackin het geval van Mastercard en Visa kun je een chargeback aanvragen bij je bank - het is de bank die het geld terugvordert van de winkel of betalingsprovider.

  • Deadlinesde bank zal het geld terugstorten onmiddellijk, uiterlijk aan het einde van de eerstvolgende werkdag bij ontdekking van een ongeautoriseerde transactie, hoewel dit meestal een voorafgaande klacht vereist.

 

5. Kennisgeving aan wetshandhavingsinstanties

  • Als je kaart is gestolen of als je bredere fraude vermoedt, doe aangifte bij de politie. Neem de bevestiging van de kaartannulering en de afdruk van de transactie mee.

  • Geef ons het zaaknummer - dit zal helpen bij de uitwisseling van informatie met wetshandhavingsinstanties.

 

6. Hoe soortgelijke situaties voorkomen kunnen worden?

  • Inschakelen push/SMS-meldingen van elke kaarttransactie. Zo kun je snel ongeautoriseerde betalingen opsporen.

  • Stel dagelijkse en online limieten voor de kaart. Dit vermindert potentiële verliezen.

  • Betaal alleen op vertrouwde apparaten en netwerken Openbare Wi-Fi kan kwetsbaar zijn voor afluisteren.

  • Geef nooit volledige kaartgegevens per e-mail/SMS - noch de winkel, noch de bank hebben dit nodig.

  • Regelmatig je software bijwerken (systeem, browser, antivirus). Door je software up-to-date te houden, verklein je het risico dat malware je gegevens steelt.

  • Klik niet op verdachte koppelingen. Controleer altijd dubbel of het bericht daadwerkelijk door ons is verzonden. Criminelen doen zich vaak voor als echte websites en winkels.

 

7. Contactgegevens van onze winkel

 

Als je twijfels hebt, neem dan contact met ons op - wij helpen je door het hele herstelproces en zorgen ervoor dat de transactie wordt geannuleerd. Vergeet niet dat een snelle reactie de beste manier is om verliezen tot een minimum te beperken en verder misbruik te voorkomen.

pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel